12.10.2020

Sastamalan kaupunki ja Punkalaitumen kunta ulkoistavat ICT-palvelut Tieralle Pirkanmaalla

Sastamalan kaupunki ja Punkalaitumen kunta ovat päättäneet ulkoistaa ICT-palvelut Kuntien Tiera Oy:lle. Tiera vastaa jatkossa kuntatoimijoiden ICT-palveluista kokonaisuutena, vähintään seuraavan viiden vuoden ajan. Palveluita nykytilassa tuottaneen Sastamalan Tukipalvelut Oy:n ICT-henkilöstö siirtyy osaksi Tieraa 1.1.2021 alkaen.

Kuntatoimijat tiedostavat ICT:n olevan kuntien toiminnan kehittämisessä merkittävässä asemassa. Sastamalan ja Punkalaitumen nykyisen ICT-palveluiden tuottajan Sastamalan Tukipalveluiden rooli on tähän asti ollut pääasiallisesti tuottaa tukipalveluita. Tulevaisuudessa ICT-kumppanilta odotetaan kuntien digitalisaation kokonaisuuden koordinointia sekä tuottavuuden kehittämistä hyödyntämällä kuntayhteisiä ratkaisuja ja pienentämällä kuntien ICT-riskejä.

– Maailma muuttuu nopeasti ja tulevaisuus on entistä digitaalisempi. Haluamme olla tässä kehityksessä mukana, mahdollisuuksien mukaan jopa etujoukoissa, kertoo Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg.

– Tieran myötä nostamme ICT-inframme nykyaikaiselle tasolle ja saamme samalla käyttöömme sellaista erityisosaamista vaativaa asiantuntijuutta, jonka avulla varmistamme mukana pysymisen myös tulevaisuudessa, Malmberg jatkaa.

Inhouse-yhtiö on aito kumppani, joka mahdollistaa valtakunnallisen verkoston hyödyntämisen

Kuntien Tiera Oy on 333 kuntatoimijan omistama valtakunnallinen ICT-yhtiö, joka toimii strategisesti aina myös paikallisesti lähellä ulkoistusasiakkaitaan. Uudet luottamuksen osoitukset omistajaverkostostamme voimistavat entisestään Tieran asemaa kuntien suurimpana ICT-ulkoistuspalveluiden tuottajana Suomessa. Kuntatoimijat saavat toimintavarmuutta ja skaalautuvuutta perustietotekniikkaansa. Lisäksi ICT-ympäristöjen modernisointi Tieran kehittämillä parhaimmilla käytännöillä tuo omistajillemme samat kustannustehokkuushyödyt kuin kaupallisilla toimijoilla on tarjolla, mahdollistaen kehittämiseen ja digitalisaatioon pohjautuvat kehityshankkeet.

– Sastamalan ja Punkalaitumen ICT-palveluita on tuottanut niiden oma yhtiö Sastamalan Tukipalvelut Oy. Jatkossa ICT-palveluita tuottaa edelleen niiden oma yhtiö eli Tiera, ja nykyisin ICT-palveluita tuottanut ICT-henkilöstö pääsee suoraviivaisesti osaksi laajempaa Tieran ICT-yhteisöä. Kunnat ovat tehneet syvällisen arvioinnin markkinoilla toimivien yhtiöiden hyödyntämisestä ja todenneet inhouse-hankinnan Tieralta olevan kokonaistaloudellisesti, henkilöstön kannalta sekä palveluiden jatkuvuuden ja kumppanuuden kehittymisen kannalta paras ICT:n järjestämistapa jatkossa, kertoo Tieran liiketoimintajohtaja Jyri Lehtonen.

Jarkko Malmberg
Sastamalan kaupunginjohtaja